….A trecut mai bine de o săptămână de la întoarcerea din Rioja și-am lăsat să mi se limpezească toate ideile, discuțiile, ce-am auzit și văzut acolo.
Am să vă redau mai jos doar ideile principale de la #DWCC, fără sa le comentez, pentru că discutarea lor ar duce la povești și comentarii prea lungi, lăsând pe fiecare să vă ganditi la ele, fie că sunt lucruri noi sau nu.
Eu mi-am notat așa:
1. Tema întâlnirii comunicatorilor de vin a fost “flavor”, și-atunci, majoritatea work-shop-urilor au avut pus accentul pe soiuri unice, arome, diversitate și tradiție locală. Aici, Rioja excelează pentru că are ce oferi, fiind o zonă cu soiuri și stiluri de vinificare proprii, iar grija pentru calitate i-a scos în evidență. Unul din speaker-i chiar a pus “talpa” pe problemă spunând: a devenit plictisitor să jurizezi și să comentezi mereu un cabernet sauvignon sau un chardonnay, iar winemaker-ii au început să machieze vinurile în baric pentru a le face cât mai comerciale, în dauna savorii.
2. Interesante prezentări au fost susținute de cei de la Wine Mosaic – un proiect foarte interesant de protejare și promovare a diversitații soiurilor mediteraneene. Am avut ocazia să o cunosc pe Fanny Basteau, una din fondatoarele proiectului, de la care am aflat mai multe amanunte și-am discutat despre câteva soiuri românești.
3. Una din cele mai apreciate prezentari a sustinut-o Clark Smith- enolog și critic de vinuri, care a abordat mai multe teme, precum: marea problemă a comunicării în industria vinului, impasul în care se află creatorii de vin odată cu revoluția tehnologică, dilemă în care se află cramele mici în legătură cu „ce vor consumatorii de vinuri”, wine maker-ul ca manipulator și temele controversate (drojdia, micro-oxigenarea, adaugarea de alcool, oakchips vs. baric franțuzesc), paradigma diversitații.
4. O alta temă interesantă se referea la lumea bloggerilor de vin. Mai toate luările de poziție au stat în jurul câtorva teme și îndemnuri: scrie ce bei mai mult decât ceea ce simți, scrie adevărata poveste a degustării, creează un limbaj unic de transmitere a notelor de degustare, alege scale identice dacă vrei să punctezi vinul. Finalul prezentarii a fost apoteotic: cititorii iubitori de vin caută în blogger un sfătuitor sau „personal sommelier”, iar sfatul general către bloggeri: moralitatea e o stare a minții și be worthy!
5. Cercetare, cifre, fapte si rezultate. Între anii 1960-1980 consumul de vin a crescut cu 50%, iar în ultimii 15 ani a scăzut cu 50%, în ciuda faptului că vinul modern produs e mai bun ca niciodată. Țările cu scăderi importante în export: Spania (-30%), Italia (-24%), Franţa (-19%). Pe când SUA, în aceeași perioadă a crescut exporturile cu 50%!!
Sale wine!… a fost îndemnul către cei din industrie și orientarea către identificarea și încurajarea noilor consumatori. Europenii sunt prea tradiționaliști, iar orientarea generală ar trebui să meargă spre un curent de oferta transparentă și wine life style. Tot aici, cel de la Vino Gusto (Marc Roisin) a scos în evidenţă urmatoarele: procesul de vânzare al vinului este greoi, nu tot ce e „cool” se vinde şi relansarea sintagmei „wine is about pleasure”. Promovarea pe diferite canale (online mai ales) trebuie sa treacă de stadiul postărilor cu pahare de vin lângă şeminee şi pisici lângă sticle de vin. Ne îndreptăm foarte tare către un curent: pozitiv- spre soiurile naționale (tradiție) și negativ- spre soiurile internaționale (deja, plictisitoare).
6. Bloggeri. Una din misiunile bloggerilor de vin este și aceea de a ajuta vânzarea de vin, comunitatea consumatorilor de vin trebuie lărgită prin extinderea pasiunii pentru vin, mai mare atenție la cererea consumatorului, ca blogger ajută forța de vânzări a producatorilor prin informare fără a cere bani de la aceștia, îmbunătățește nivelul de audiență fără sa te vinzi pe sine, arată pasiunea ta pentru vin și respectă pe cei care dezvoltă afaceri cu vin.
….Umorul desăvârșit al vorbitorului nu a omis să scoată în evidență una din dileme: sunt blogger- I’m free! Scriu ce vreau, dar cum monetizez bloggul? Și nu uitați: scrieți pentru cititorii iubitori de vin și nu pentru a va citi voi, bloggerii între voi, pentru că vinul nu e un produs academic, vinul e făcut pentru a crea plăcere!
….Cum niciunul din vorbitori nu a descoperit gaura-n covrig, zic totuși, că au relansat teme la care mai toată lumea din jurul vinului le gândește sau poate le și aplică.
….RaSto
Niciun comentariu
Trackback-uri/Pingback-uri