“Scrie pe Vin2.ro” – povești trăite de oameni care iubesc vinul. Astăzi o avem invitată pe Eleonora Pop. Dupa mai bine de 10 ani petrecuti in Corporate Banking, pasiunea ei pentru vinuri a prevalat, implicandu-se activ in acest domeniu. Cursurile de tehnica degustarii, somelier si ulterior WSET efectuate in Romania au continuat cu absolvirea in 2019 a WSET Diploma in Londra unde locuieste in prezent, activand ca ‘Wine Development Manager’ pentru o companie de profil.
—-Inca de la inceputurile pasiunii mele pentru vinuri focus-ul a fost promovarea vinurilor romanesti, Ceea ce am facut, cu mare drag, timp de cativa ani in Romania. Imi doream ca lumea sa cunoasca vinurile noastre si sa le aprecieze la adevarata valoare. Romania este o tara cu vinuri excelente, cu mult potential de dezvoltare si trebuie sa i se acorde locul pe care il merita. E drept, in cadrul tarii, promovarea s-a dovedit a fi mai usor de facut.
—-Mutandu-ma in 2017 la Londra, am inceput entuziasmata sa analizez piata vinurilor pentru a intelege locul vinurilor romanesti aici, fiind placut surprinsa sa le regasesc in unele supermarket-uri si chiar in cateva restaurante/pub-uri. In cei 3 ani petrecuti aici am sesizat o crestere a numarului de vinuri romanesti prezente in rafturi si acest lucru se datoreaza, cred, in mare parte celor doi mari jucatori de pe aceasta piata – Halewood si Recas.
Cel putin, aceasta ar fi prima imagine daca vizitezi lantul de supermarket-uri premium Waitrose, care, din punct de vedere al vinurilor, este cred cel mai bine pozitionat retailer. In general Waitrose poate fi vazut ca un ‘’trend-setter’’ pentru retail-ul de vinuri in UK unde produsele alese pentru listare beneficiaza din start de increderea clientilor. Acest fapt este de mare ajutor mai ales pentru vinurile provenite din tari cu care consumatorul londonez este prea putin familiarizat.
—-Vizitand un magazin Waitrose de dimensiune medie, cu o zona de vinuri relativ extinsa, am fost incantata sa descopar in rafturi cinci vinuri din Romaia si unul din Republica Moldova. Toate sunt vinuri seci, bazate predominant pe soiuri intrenationale cu care consumatorii de aici sunt familiarizati si pe care le consuma in mod curent. Preturile sunt intre 5.85£-6.99£ (cca. 32-38RON) plasandu-se astfel in categoria “entry level”, in competitie cu oferte similare din Franta, Italia, Spania, Chile, Australia, Africa de Sud.
—-Cele cinci vinuri romanesti erau produse (evident, as putea spune) de Recas (“Sorcova“ Pinot Grigio si Pinot Noir) si Halewood (Pinot Noir imbuteliat ca Private Label Waitrose, “La Umbra” Merlot si “La Umbra” Feteasca Neagra). Vinul din Republica Moldova era un Sauvignon Blanc – “Radacini”. Inca o eticheta de la Halewood – “La Umbra” Chardonnay, era listat online dar nu l-am regasit fizic in raft. Curioasa fiind, am decis sa achizitionez cateva dintre acestea pentru degustare.
—-Din punct de vedere al calitatii, toate vinurile prezentate mai jos mi s-au parut corecte, reprezentative pentru soiul prezentat si nivelul de pret cerut. Etichetele sunt deasemenea atractive, moderne si bine executate. Par create intocmai pentru a se plia cat mai bine pe cerintele consumatorilor din aceasta piata, avand astfel succes comercial (fara de care nu ar putea supravietui mult timp in rafturile niciunui magazin).
—-“Waitrose” Pinot Noir. Este foarte tipic pentru un entry level Pinot Noir – culoare rubiniu-deschis, stralucitor, arome proaspete de fructe rosii (capsuni, cirese) pe care le regasim si in gust. Este un vin echilibrat, cu tanin fin, nivel de alcool mediu bine integrat si postgust mediu. Mi se pare foarte asemanator ca stil cu “Bicicleta” Pinot Noir din Chile care este foarte popular in categoria de pret 5-6£.
—-“Sorcova” Pinot Grigio. Are intensitate aromatica mai pronuntata decat un Pinot Grigio tipic, cu note de citrice (lamaie, grapefruit) si fructe verzi (mere, pere). Corp mediu, alcool mediu bine integrat si postgust aproape mediu. Este un vin lejer, proaspat, usor de baut singur sau asociat cu orice tip de mancare. La 5.84£/32RON, este o oferta tentanta pentru cumparatori.
“Radacini “Sauvignon Blanc. A fost o surpriza placuta – arome pronuntate de soc si ardei verde pe care le-am regasit si in gust, aciditate ridicata dar bine echilibrata de intensitatea aromatica. Alcool este mediu, bine integrat iar postgustul era usor peste mediu. Foarte placut si tipic pentru un Sauvignon Blanc. Nivelul de pret – 6.99£ (aprox. 38RON) usor peste vinuri similare din Chile, Australia, Africa de Sud dar putin mai accesibil decat Villa Maria Sauvignon Blanc (7.26£/40RON)
—-“Sorcova” Pinot Noir. Este mai inchis la culoare si mai corpolent decat ceea ce s-ar astepta in mod tipic de la un Pinot Noir. Are un nas placut, relativ intens de fructe rosii, completat insa cu note perceptibile de vanilie care m-au contrariat putin. In gust domina aceleasi note de fructe rosii bine-coapte si vanilie iar nivelul de tanin este mediu, la fel ca post-gustul. Este listat la a celasi pret ca si Pinot Grigio, 5.84£/32RON.
—-Ca nota generala, mi s-a parut fantastic faptul ca aceste vinuri sunt promovate intr-un supermarket premium in Londra, dand consumatorilor ocazia sa se familiarizeze cu ele. Marea Britanie este o piata dificila si producatorii fac cu siguranta mari sacrificii si compromisuri pentru a fi aici dar sunt convinsa ca treptat vor creste in popularitate.
Comentarii recente