—-De curând am citit articolul ”Who gives a crap about wine bloggers”? de Matt McGinnis. Titlul este extrem de incitant și se vede clar că autorul are experiență în a scrie, dar mai ales în a stârni interesul pentru un articol.
—-Citind, apare întrebarea pe care mulți din industria de vin, critici, pomotori sau jurnaliști o tot pun: Cât de important este ce se scrie despre vinuri pe internet? Au bloggerii de vin vreo influență asupra pieței?
—-Și ca să o iau pe scurtătură, sar și peste articolul lui Jamie Goode (de la care a plecat toată stârneala) ca să ajung la cestiune: în România, “scriitura” de pe net despre vinuri aduce vreun beneficiu consumatorului de rând, producatorilor, vreunei verigi din lanțul de vânzare… cuiva? Sau e așa cum zic ăștia în articole… e o chestiune de ego, iar bloggerii “ își dau cu păr pe piept” public în fața amicilor, rudelor și vecinilor de pe scară?
—-Există o oarecare risipă de efort din partea bloggerilor. De timp (mai ales), de imaginație (la unii), de bani (uneori) și te intrebi dacă cineva valorizează tot scremutul ăsta, dacă se face în folosul cuiva sau este doar un big efort de self-esteem?
—-Cine a avut curiozitatea să citească despre ce se întâmplă la Wine Bloggers Conference sau DWCC (de curând la a 8-a ediție – Plovdiv) ar putea să înteleagă mai bine că rolul presei de specialitate și a PR-iștilor “arondați” cramelor este binișor preluat de “illuminati”.
—-Bugetele din ce în ce mai drămuite ale producatorilor, lipsa personalului cel mai potrivit pentru inițierea și realizarea evenimentelor de lansare, de promovare (cu bătaie lungă în spre vânzare) au făcut ca acest “canal” de comunicare – cu bloggerii – să fie unul mai facil, mai puțin costisitor și cu aer de transparență și obiectivitate.
—-Mai mult, cea mai mare parte din ei au căpătat cunoștințe din ce în ce mai temeinice despre tradiția, producerea, marketingul, promovarea și vânzarea vinurilor dobândind o bază solidă de nivel internțional.
—-Activitatea câtorva dintre ei nu se rezumă la o zonă viticolă sau o nișă, participând la întâlniri importante, unde schimbul de experiență devine esențial, ca să nu mai vorbim de conexiunile, relațiile și legăturile ce depașesc nivelul rețelelor de socializare.
—-Mesajul producatorilor poate ajunge mai clar și ușor la consumator tocmai datorită faptului că acesta vine personalizat prin intermediul unui autor pe care aceștia îl citesc frecvent.
—-Dacă mai puneți la socoteală și activitatile extra-bloggareală, referindu-mă la inițierea degustărilor și excursiilor la crame, organizarea unor cluburi de degustare, mici sau mari concursuri, verticale, promovarea unor evenimente (masterclass-uri, târguri, alte evenimente), atunci veți putea cântari mai ușor utilitatea sau importanța în piață a persoanelor cu pornire literară bahică.
—-Dar cum nu toți sunt la fel, atât cititorii, cât și cei interesați direct de fenomen pot alege între stilul “știrilor de la ora 5”- unde tot ce nu pot ei întelege sau nu le este pe plac, devine câh, pute și merită mânjit – sau stilul unei informații diferite, obiective, fără sânge în ochi și cu propuneri constructive – ajutând industria despre care scrie. Desigur, tehnologia și vremurile (în general) ne-au înzestrat cu telecomanda care ne ajută să alegem ce ne place și putem aprecia ce ne face bine.
—-Lucrurile se vor limpezi candva, pentru ca toată lumea știe că ”binili învinge” și până atunci… să ridicam un pahar, zic!
—-Sărbători fericite și La Multi Ani!
—-RaSto
Comentarii recente